>>> Programme Buenos Aires, 2004
Programme
Ce programme préliminaire donne une indication générale, l'IFLA se réserve le droit de le modifier à tout moment. L'IFLA ne peut être tenue pour responsable des conséquences de tels changements. Pour plus d'information sur le programme, veuillez contacter le secrétariat de l'IFLA à : ifla@ifla.org
Abréviations :
BC = Bureau de coordination
Hors du site = en dehors du centre des congrès, le lieu étant ajouté aussitôt que connu
CP = Comité permanent
TS = Traduction simultanée
TBA = à annoncer
Un message de Bienvenue de la présidente
Samedi 21 août 2004
08.30-11.00
1. Comité professionnel (Réunion privée)
11.30-14.30
2. Conseil d'administration (Réunion privée)
15.00-18.00
3. BC I Bibliothèques générales de recherche (Div I)
4. BC I Bibliothèques spécialisées (Div II)
5. BC I Bibliothèques publiques (Div III)
6. BC I Contrôle bibliographique (Div IV)
7. BC I Collections et services (Div V)
8. BC I Gestion et technologie (Div VI)
9. BC I Éducation et formation (Div VII)
10. BC I Activités régionales (Div VIII)
11. Bureau consultatif du FAIFE
Les bureaux de coordinations mentionnés ci-dessus (BC I) sont les réunions de
travail des divisions de l'IFLA. Ils ne sont pas normalement ouverts à tous les
délégués.
Dimanche 22 août 2004
Les comités permanents suivants sont les réunions de travail des comités des sections. Ils peuvent accueillir
des observateurs avec la permission du président de séance. C'est un bon moyen de connaître le travail de la section et peut conduire à un engagement plus grand.
08.30-11.20
12. CP I Bibliothèques publiques
13. CP I Bibliothèques d'art
14. CP I Bibliographie
15. CP I Généalogie et histoire locale
16. CP I Classification et indexation
17. CP I Fourniture de documents et prêt inter
18. CP I Éducation et formation
19. CP I Information gouvernementale et publications officielles
20. CP I Technologie de l'information
21. CP I Renseignements bibliographiques
22. CP I Bibliothèques pour enfants et jeunes adultes
23. CP I Bibliothèques pour populations désavantagées
24. CP I Bibliothèques pour populations multiculturelles
25. CP I Lecture
26. CP I Bibliothèques de sciences et technologie
27. Libre
11.30-14.20
28. CP I Bibliothèques universitaires et autres bibliothèques générales de recherche
29. CP I Acquisition et développement des collections
30. CP I Audiovisuel et multimédia
31. CP I Catalogage
32. CP I Bibliothèques gouvernementales
33. CP I Bibliothèques pour aveugles
34. CP I Bibliothèques et services de recherche pour les parlements
35. CP I Bâtiments de bibliothèques et équipement
36. CP I Théorie et recherche
37. CP I Gestion et marketing
38. CP I Bibliothèques des sciences sociales
39. CP I Bibliothèques mobiles
40. CP I Livres rares et manuscrits
41. CP I Bibliothèques scolaires et centres de ressources
42. CP I Bibliothèques médicales et biologiques
43. CP I Comité directeur du FAIFE
14.30-17.20
44. CP I Bibliothèques nationales
45.CP I Préservation et conservation
46. CP I Bibliothèques de géographie et cartothèques
47. CP I Gestion des associations de bibliothécaires
48. CP I Histoire des bibliothèques
49. CP I Journaux
50. CP I Développement professionnel continu et formation sur le tas
51. CP I Maîtrise de l'information
52. CP I Situation des femmes
53. CP I Revues de bibliothéconomie et de sciences de l'information
54. CP I Bibliothèques et services de recherche pour les parlements
55. CP I Bibliothèques métropolitaines
56. CP I Statistiques et évaluation
56a. CP I Publications en série
18.00-19.00
57. Caucus : Canada
58. Caucus : Francophones
59. Caucus : Germanophones
60. Caucus : Neérlandophones
61. Caucus : Participants parlant portugais
62. Caucus : CIS
63. Caucus : Pays nordiques
64. Caucus : UK
65. Caucus : USA
66. Caucus: Afrique, Asie & Océanie et Amérique latine et Caraïbes
67. Caucus : participants parlant espagnol
68. Caucus: participants parlant chinois
68a Caucus: Italie (hors site, pour plus d'information, contacter Marco Cupellaro)
Soirée
Réception pour les responsables de l'IFLA (sur invitation)
Lundi 23 août 2004
09.00-10.30 TS
69. Séance d'ouverture TS
10.45-12.15 TS
70. Assemblée générale 1. TS
12.45-13.45
71. Séance plénière I TS
13.45-14.45
72. UNESCO TS
Durant cette séance, l'UNESCO fera le bilan de son action au Sommet mondial sur la société de l'information (WSIS) par ABDUL WAHEED KHAN, Assistant Director General of UNESCO (Communication and Information Sector).
Ce bilan sera suivi par une discussion sur la société de l'information, entre ABDELAZIZ ABID (UNESCO), CELIA ZAHER (Brésil) et JESUS LAU (Mexique).
13.45-15.45
73. Bibliothèques et services de recherche pour les parlements TS
La démocratie facilite les activités des bibliothèques parlementaires
74. Division VII - Éducation et recherche
Rompre les barrières de l'illétrisme : contributions des divisions Éducation et recherche
- Alfabetizaciones: La experiencia cubana en el contexto de
las Bibliotecas Públicas
Literacy
Campaigns: The Cuban experience in the Public Library context
Les campagnes d'alphabétisation : l'expérience cubaine
dans le contexte des bibliothèques publiques
MIGUEL
VICIEDO VALDES (Biblioteca Publica Ruben Martinez Villena, Havana, Cuba)
- Post-independence
literacy programmes in Botswana: implications for library services
CHEDZA MOLEFE (Botswana Institute for Development Policy Analysis,
Gaborone, Botswana)
- Defining
information literacy in the 21st century
Définir l'information literacy au 21e
siècle
SANDY CAMPBELL (University of Alberta, Edmonton,
Canada)
- Librarians
and breaking barriers to information literacy: implications for
continuing professional development and workplace learning
L.
ANNE CLYDE (University of Iceland, Reykjavik, Iceland)
- Library-based
literacy programs: the Reading Section's major activities
BRIONY TRAIN (University of Sheffield, UK)
- Literacy
concepts in LIS curricula
TERRY WEECH (University of Illinois,
Urbana, USA) and NIELS OLE PORS (Royal School of Library and Information
Science, Copenhagen, Denmark) and C.R. KARISIDDAPPA (Karnatak
University, Dharwad, India)
- Information
Literacy for information culture: Separation of unity (Russian research
results)
NATALIA I. GENDINA (Kemerovo State University of
Culture and Arts, Kemerovo, Russian Federation)
- Promoting literacy through professional publications
TBA
75. Bibliothèques nationales
Le rôle formateur des bibliothèques nationales
76. Journaux
Journaux d'Amérique latine
77. Comité CLM (sur invitation)
14.00-16.00
78. CP Section Afrique
79. CP Section Asie et Océanie
80. CP Amérique latine et Caraïbes
16.00-18.00
Ouverture de l'exposition
Mardi 24 août 2004
Exposition ouverte toute la journée
08.30-10.30
81. Bibliothèques gouvernementales TS
Le rôle de la compétence en information dans la démocratie : comment les bibliothèques gouvernementales peuvent aider.
- Bibliotecas provinciales y departamentales para crear ciudadanía: La experiencia italiana y de otros lugares Europeos y
Latinoamericanos
DARIO D'ALESSANDRO (Biblioteca
Provinciale G. D'Annunzio, Pescara, Italy)
- Collaborative
information literacy by government
ANNE KAUHANEN-SIMANAINEN (CIM,
Communication & Information Management, Helsinki, Finland)
- The
information literacy of Chinese citizens and the development and
utilization of government information
TANG SHANHONG (Chinese
Defense, Science and Technology Information Research Center, Beijing,
China)
- El rol de la capitación en informatión en una democracia
GLORIA MERCEDES LOZANO (Medellin, Columbia)
- Construyendo equidad en el acceso a la información desde el sistema educativo para la formación de futuros ciudadanos
GRACIELA PERRONE, SILVIA MEI and GRACIELA RODRÍGUEZ (Biblioteca Nacional de Maestros, Buenos Aires, Argentina
82. Copyright et autres problèmes juridiques (CLM) TS
Mise à jour sur le copyright
- The second enclosure movement & the role of libraries in
protecting the public domain
JAMES BOYLE, WILLIAM NEAL REYNOLDS
(Professor of Law and Faculty Co-Director of the Center for the Study of
the Public Domain, Duke University Law School, USA)
- General view of exceptions and limitations to copyright for
libraries in Latin America - with emphasis on the situation in
Chile
LUIS VILLARROEL (Copyright Advisor for the Ministry of
Education, Chile)
- Very different perspectives: how the Canadian courts and legislators
view digital copyright
PAUL WHITNEY (City Librarian, Vancouver Public
Library, Vancouver, Canada)
83. Bibliothèques universitaires
Thèses en ligne et communication universitaire
- E-Thesis and electronic publishing: a strategic position for
university libraries
JEAN-CLAUDE GUEDON (Université de Montreal,
Montreal, Canada)
- Cyber theses: technical options of the project
JEAN-PAUL DUCASSE
(Université de Lyon2, Lyon, France)
- Cyber theses: organizing a network in Chile and throughout Latin
America
GABRIELA ORTUZAR (Universidad de Santiago de Chile, Santiago,
Chile)
- DSpace as an open archival information system for university
libraries
MACKENZIE SMITH (MIT, Boston, USA)
- ALF@NED, a new way of offering services to the scholarly
community
MARTIN BOSSENBROEK (Koninklijke Bibliotheek, The Hague,
Netherlands)
84. Généalogie et histoire locale
Ressources pour l'histoire des immigrants : leurs origines, vies et contributions
- European
emigration records, 1820-1925
Les archives de l'émigration européenne,
1820-1925
GEORGE R. RYSKAMP (Brigham Young
University, Provo, USA)
- Jewish
settlements genealogical research in Argentina
Les colonies juives et la recherche généalogique en
Argentine
PAUL ARMONY
(Association of Jewish Genealogy of Argentina, Argentina)
- Holocaust
remembrance 2004 in East Renfrewshire, Scotland
LIS McGETTIGAN
(Cultural Services, East Renfrewshire, UK) and DAVID McMENEMY, ALAN
POULTER (University of Strathclyde, Glasgow, UK)
- Russian
refugees at Belgrade University from 1919 to 1945: their contribution to
science and teaching
Les réfugiés Russes á l'université de Belgrade de 1919 á
1945: Leur contribution à la science et à
l'enseignement
MARIJA VRANIC-IGNJACEVIC (Univeristy
Library 'Svetozar Markovic', Belgrade, Serbia and Montenegro)
- De Europa a Misiones: fuentes para el estudio de la
inmigración
From
Europe to Misiones: sources for the study of
immigration
BELARMINA BENÍTEZ DE VENDRELL (Posadas, Argentina)
09.00-10.30
85. Conférence de presse IFLA
09.00-17.00
86. Atelier spécial . Hors site : au Goethe Institute
Aller plus loin : télécentres et bibliothèques travaillant ensembles pour créer une société de savoir partagé
Programme
- Libraries and Telecentres: what do they do?
- Group Discussions of experiences, issues and opportunities
- Policy and Implementation - group discussions
- Summary and conclusions
10.45-12.45
87. Acquisition et développement des collections TS
Collections contre l'illétrisme et pour le développement : Amérique latine
88. Séance pour les nouveaux participants TS
89. Catalogage
Développements des manuels de catalogage
90. Bibliothèques et services de renseignement pour les parlements
Changements et nouvelles idées pour les bibliothèques parlementaires, vus par un nouveau directeur (Chili) et un directeur sortant (UK)
91. Développement professionnel continu et apprentissage sur place
Former le formateur en compétence informative
- Skills and techniques for Information Literacy instruction: a
workshop
LISA JANICKE HINCHLIFFE (University of Illionois, Urbana,
USA)
10.45-11.45
92. Présentations industrielles I
Elsevier
- Future Directions for STM Publishing: Evolution or Revolution?
John Regazzi, Managing Director, Market Development/CEO Elsevier, Inc.
Président : Sjoerd Koopman,
Coordinator of Professional Activities, IFLA
12.00-14.00
94. Présentations d'affiches
12.45-13.45
95. Séance plénière II TS
Chair: Ia C. McIlwaine, Chair of
IFLA Professional Committee
13.45-15.45
96. Bibliothèques publiques et division III - Bibliothèques publiques TS
Innovation dans les bibliothèques publiques - combler le fossé numérique en Amérique latine
- BiblioRedes: un modelo de implementación de una red para el acceso y la capacitación en nuevas tecnologías a la comunidad, a
través de las Bibliotecas Públicas
GONZALO OYARZUN
(Directorate of Libraries, Archives and Museum of Chile, DIBAM,
Santiago, Chile)
- Evolución del acceso a las tecnologías de la información
en las Bibliotecas Públicas de Bogotá
Evolution
of the access to information technologies in the public libraries of
Bogota
Evolution de l'accès aux technologies de l'information
dans les bibliothèques publiques de Bogotà
CARLOS ALBERTO ZAPATA C. (Biblioteca Luis Angel del Banco de la Republica, Bogota, Colombia)
- El cambio cultural y el impacto movilizador hacia el uso
de Internet del Programa "Bibliotecas.ar"
HORACIO DOMINGO DELGADO
(Coordinador de Sistemas de Información de CONABIP)
- TBA
ZAPOPAN MUELA MEZA (Nuevo Leon State Library Network, Nuevo
Leon, Mexico) and HELEN LADRON DE CUEVERA (University of Guadalajara,
Guadalajara, Mexico)
- TBA
DON RIOS (Argentina)
97. Libre accès à l'information et liberté d'expression (FAIFE) et Histoire des bibliothèques
Expériences des années de dictature et les effets sur les bibliothèques : comment les bibliothèques peuvent-elles continuer de promouvoir la liberté intellectuelle après la crise ?
- Devenir-militante, devenir-otro, devenir-invisible genealogía
bibliotecaria o historia de la represión a la lectura necesidad de un
foro social mundial bibliotecario alternativo
(Becoming activist -
becoming other - becoming invisible a libraries' genealogy or history of
the repression against reading the need for a global social forum of
alternative libraries)
MARCEL BERTOLESI (CEDOC-SERPAJ, Buenos Aires,
Argentina)
- Chilean
libraries during and after the dictatorship
Les bibliothèques chiliennes pendant et après la
dictature
CLARA BUDNIK SINAY (Directorate of Libraries,
Archives and Museum of Chile, DIBAM, Santiago, Chile)
- Los derechos humanos como marco orientador y desafío para la
información y comunicación en América Latina
(Human rights as
orientation frame and challenge for information and communication in
Latin America)
OSCAR LOPEZ GOLDARACENA (Uruguay)
98. Publications en série et autres ressources continues
Ressources continues en Amérique latine et les Caraïbes
- Perspectivas de la comunicación científica y las revistas
científicas de América Latina en el ambiente virtual / Perspectives for
scientific communication and Latin American scientific journals in the
virtual environment
REGINAC. FIGUEIREDO CASTRO (BIREME/OPS/OMS,
Brasil)
- SciELO y el movimiento de open access / SciELO and open
access
ABEL PACKER (BIREME/OPS/OMS, Brasil)
- SciELO, un componente del sistema nacional de información científica
/ SciELO, a module of a National Information System
ANNA MARIA PRAT
(CONICYT, Chile)
- Impacto y visibilidad de las publicaciones nacionales / Impact and
visibility of national scientific publications
JOSÉ OCTAVIO ALONSO
GAMBOA (Universidad Nacional Autónoma de Mexico, Mexico City, Mexico)
and CECILIA MABRAGAÑA (National Council for Scientific and Technical
Research, Argentina)
- Scientific Periodicals Consortia for university and research
institute libraries in Brazil
ROSALY FAVERO KRZYZANOWSKI (FAPESP,
São Paulo, Brasil).
99. Gestion du savoir
Les pratiques de la gestion du savoir
- Gestión del conocimiento, la información y el aprendizaje
Organizacional en Bibliotecas Universitarias: un estudio de caso -
Knowledge Management, information and organizational learning in
academic libraries: a case study
LUIS AHUMADA FIGUEROA (Pontificia
Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile)
- Knowledge
management in academic library - case study of knowledge management
within Oxford University Library Services
La gestion du savoir dans les bibliothèques académiques -
Cas d'étude «Gestion du savoir dans les Services bibliothéconomiques de
l'Université d'Oxford (SBUO)»
Gestión del Conocimiento en la Biblioteca Académica.
Basado en la investigación "GC en los Servicios de Bibliotecas de la
Universidad de Oxford (OULS)"
TATIANA WHITE
(University of Oxford, Oxford, UK)
- Introduction
to E-mail management and knowledge management
Introduction à la gestion du courrier électronique et à la
gestion des connaissances
RUTH A. PAGELL, DEBORAH
VALENTINE (Goizueta Business Library, Emory University, Atlanta, USA)
and JACQUELINE MESZAROS (University of Washington, Bothell, Washington
USA)
- Overview of the Corporate University in the international
context
KIRA TARAPANOFF (Information Science Department of the
University of Brasilia)
99a. Bibliothèques de géographie et cartothèques
Géographie et cartes de l'Amérique du Sud
- General overview, with emphasis on Latin American holdings,
Geography and Map Division, U.S. Library of Congress
JOHN HEBERT
(Library of Congress, Washington, DC, USA)
- The American Geographical Society's Hispanic Map: creation and
legacy
CHRISTOPHER BARUTH (University of Wisconsin, Milwaukee, WI,
USA)
- Glaciers of Argentina
GUSTAVO BOBRIK (Buenos Aires, Argentina)
- GIS in libraries: an overview
ANITA K. OSER (Western Carolina
University, Cullowhee, USA)
14.00-17.00
99b L'alphabétisation pour un changement social
Découvrir un essai intéressant qui peut être utilisé dans les programmes d'alphabétisation pour développer des stratégies et résoudre les problèmes de la vie de tous les jours.
16.00-18.00
100. Bibliothèques de sciences et de technologies TS
Promouvoir la compétence scientifique et le développement professionnel des bibliothécaires scientifiques
- Reflections of change in the work of a physicist
MARIANA
WEISSMANN (Argentine National Research Council, Buenos Aires, Argentina)
- Information seeking behaviour of physicists
NANCY GOMEZ
(Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina)
- Professional librarianship 2004: development and
transitions
CAMILA ALIRE (University of New Mexico, Albuquerque,
USA)
Moderator: RAY SCHWARZ (New Jersey Institute of
Technology, Newark, USA)
101. Préservation et conservation (PAC) avec les Bibliothèques nationales et la section de préservation TS
Sauvegarder l'héritage documentaire : les bibliothèques nationales ont-elles un plan anti désastre ?
102. Bibliothèques métropolitaines
Les bibliothèques métropolitaines sont-elles des outils pour apprendre ?
- Barcelona libraries, a central program of cultural policy in the
city
MARTA CLARI i PADRÓS (Biblioteques de Barcelona)
- Multimedia projects in the new library
LIV SAETEREN (Deichmanske
Bibliotek, Oslo Public Library , Norway)
- Library as fusion space - possibilities and opportunities
TAY AI
CHENG (National Library Board, Singapore) and NORA LUACES
(Argentina)
Moderator: FRANS MEIJER (Public Library
Rotterdam, The Netherlands)
103. Bibliothèques médicales et biologiques
Savoir médical pour tous
- Empowering
patients through health information literacy training
ROWENA
CULLEN (Victoria University of Wellington, Wellington, New Zealand)
- Medical
websites: potential tools for education, research and patient care in
India
Les sites Web médicaux : des outils potentiels pour
l'éducation, la recherche et les soins administrés aux patients en
Inde
RAJ KUMAR (Postgraduate Institute of Medical Education
and Research, Chandigargh, India)
- Health
information literacy and higher education - the King's College London
approach
La formation à l'information santé et enseignement
supérieur: l'approche du King's College London
MARGARET HAINES and GARY HORROCKS(Kings College,
London, UK)
- Development
and utilization of the medical information resources in
China
ZHAN YOUXIANG and HAO JIYING (Medical Library of the
Chinese People Liberation Army, Beijing, China)
- Libraries
and Text books: beyond a good read
ROSSELLA PROSCIA (Ovid
Technologies Ltd, London, UK)
104. Réunions des associations nationales. (sur invitation - pour toutes les associations nationales membres.)
105. Nouveaux groupes de discussion professionnels
Introduction aux nouveaux groupes de discussion professionnels
105a Access to Learning Award
2004
Bill & Melinda Gates Foundation Access
to Learning Award 2004
All delegates are invited to the official
announcement and presentation of the Access to Learning Award for
2004.
Location: Fine Arts Pavilion, Argentine
Catholic University, Alicia M. de Justo 1300 (a few meters from the
Hilton Hotel Convention Centre), Puerto Madero, Buenos Aires
Soirée : réception d'ouverture.
Mercredi 25 août 2004
CDNL (sur invitation)
Exposition toute la journée
08.30-09.30
106. Bibliothèques pour enfants et jeunes adultes TS
Manuel pour les bibliothèques pour enfants
08.30- 10.30
107. Préservation et conservation avec Audiovisuel et multimédia. 1ère partie, TS
Vues and sons: préserver les nouveaux media
- Opening remarks
AMERICO CASTILLA (Patrimony and Museums at the
Secretary of Culture, Argentina)
- Conservación y memoria de los Medios de Comunicación: la
experiencia de la Red Globo de Televisión
Memory
and conservation: the experience of Globo Network
Television
SILVIA REGINA DE ALMEIDA FIUZA (Manager of Memoruy
Preservation Department of Globo Organizations, Rio de Janeiro,
Brazil)
- An environmental overview of North America
PAUL MESSIER (Paul
Messier Conservation of Photographs and Works of Art on Paper, Boston,
USA)
- Los Archivos Sonoros y Audiovisuales de
Chile
The
Audiovisual Archives of Chile
ANTONIETA PALMA (National Library
of Chile, Santiago, Chile)
- La preservación de las películas cinematográficas del
Archivo Nacional de Brasil
(Film preservation at the
National Archives of Brazil)
ADIRANA COX HOLLOS and CLOVIS MOLINARI
Jr. (National Archives of Brazil, Rio de Janeiro, Brazil)
- Imágenes y sonidos en Uruguay
Images
and sounds in Uruguay
SAMIRA SAMBAÍNO (Escuela Universitaria de
Bibliotecología y Ciencias Afines, Montevideo, Uruguay)
- Preservation of audio collections at the Villa-Lobos
Museum
MARIA CRISTINA MENDES and TURIBIO SANTOS (Villa-Lobos
Museum, Rio de Janeiro, Brazil)
Pour la suite, voir réunion 111
108. Fourniture de documents et prêt inter
Le prêt inter et la fourniture des documents pour soutenir les programmes de formation à distance : perspective dans le Sud
- Introduction
DANIEL MATTES (Universidad Anáhuac, Mexico City,
Mexico)
- Gestación y desarrollo de la carrera de técnico nivel
superior para Biblioteca Escolar y Publica en la Universidad la
República de Santiago de Chile: modalidad de educación a
distancia
ELFRIEDE HERBSTAEDT YAÑEZ, INES LIRA BIANCHI,
ISABEL GOMEZ GORMAZ and GUILLERMO TORO ARANEDA (Universidad La
República, Santiago, Chile)
- Bibliotecas Populares: Nodos de préstamo
interbibliotecario. Relato de una experiencia
MARÍA NORMA
PREVOSTI DE FABIO (Universidad Nacional de Misiones, Posadas, Argentina)
- Los servicios bibliotecarios en línea y la formación
universitaria a distancia en la Argentina: acceso a la información y
formación
GUSTAVO LIBERATORE (Universidad Nacional de Mar
del Plata, Mar del Plata, Argentina)
109. Bibliothèques d'art
Hors du corridor commercial : les bibliothèques d'art et la récupération, la compilation et l'utilisation d'informations gratuites
- Proyecto: red de bibliotecas especializadas en artes
visuales de Cuba. Una alternativa para la cooperación y el desarrollo.
Primera aproximación
Project:
network of specialist libraries for the visual arts in Cuba. First
approach to an alternative form of co-operation and
development
VERÓNICA DE LAS MERCEDES LAVÍN ISAX (Museo Nacional
de Bellas Artes, Havana, Cuba) and GRETEL CHINEA MARTÍNEZ (Universidad
de La Habana, Havana, Cuba)
- REDARTE-SP:
integrating efforts and resources of art libraries and information
services in the city of São Paulo, Brazil in order to improve quality in
services and access
MARIA CHRISTINA BARBOSA DE
ALMEIDA (Universidad de Sao Paolo, Sao Paolo, Brazil)
- La Biblioteca Manuel Solari Swayne del Museo de Arte de
Lima: Entre la autogestión, el mecenazgo y la cooperación
internacional
The
Manuel Solari Swayne Library of the Museum of Art of Lima: Between
self-management, patronage and international cooperation
La Bibliothèque Manuel Solari Swayne du Musée d'art de
Lima: Entre auto-gestion, mécénat et coopération
internationale
GUSTAVO VON BISCHOFFSHAUSEN HENRIOD
(Museo de Arte de Lima, Lima, Peru)
- Red Nacional de Bibliotecas de Arte en México - Investig@rte
National network of art libraries in Mexico : Investig@rte
Réseau National de Bibliothèques d'Art au Mexique:
Investig@rte
ELSA BARBERENA and CARMEN BLOCK (Universidad Nacional Autónoma de Mexico,
Mexico City, Mexico) and ELDA MONICA GUERRERO (Centro Nacional de las
Artes, Mexico City, Mexico)
109a. Groupe de discussion sur la qualité dans les bibliothèques
Que voulons-nous dire par qualité ? Quelques présentations pour essayer de définir ce que veut dire pour nous la qualité dans les bibliothèques
- Plusieurs conférences pour essayer d'identifier la signification des la qualité dans les bibliothèques.
- A number of short presentations with the group to try and identify
what we mean by quality issues in libraries.
- National perspectives on quality
TOBY BAINTON (UK
Perspective)
MIGUEL DUARTE (Spanish perspective)
ROSWITHA POLL
(German perspective - German national benchmark project)
09.00-10.30
110. Division VII. -Éducation et recherche.. Hors site INIBI University of Buenos Aires
Recherches bibliothéconomiques en Argentine : nouvelles tendances
- Situation of library research in Argentina. INIBI researches (in
course and finished)
SUSANA ROMANOS DE TIRATEL (Instituto de
Investigaciones Bibliotecológicas (INIBI), Buenos Aires, Argentina)
- Library theory: its situation in Argentina
ANA MARÍA MARTÍNEZ
(Universidad de La Plata, La Plata, Argentina)
- The new history of books and libraries
ALEJANDRO E. PARADA
(Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas (INIBI), Buenos Aires,
Argentina)
Veuillez vous enregistrer pour cette réunion à : E
mail: inibi@filo.uba.ar or aparada@filo.uba.ar
110a Réunion des coordinateurs d'information (sur invitation)
09.00-16.00
110b Association internationale des centres pour bibliothèques (IALC) Réunion de travail (sur invitation)
10.45-12.45
111. Préservation et conservation avec Audiovisuel et multimedia. 2e partie, TS
Vues et sons : préserver les nouveaux médias
Voir le programme réunion 107.
112. Gestion et marketing
Gestion et développement du personnel - comment apporter de nouvelles compétences pour gérer les défis du monde numérique
113. Bibliothèques pour les populations multiculturelles avec Amérique latine et les Caraïbes. 1ère partie (10.45 - 18.00)
Du village global au village indigène : le rôle de la bibliothèque pour sauver le patrimoine culturel des peuples indigènes
- Libraries on tribal homelands as multi-purpose facilities
LORIENE
ROY (University of Texas at Austin, Austin, USA)
- Libraries: Tools for education and development within the Navajo
Nation
JEAN WHITEHORSE (New Mexico State Library, Crownpoint, USA)
- Library services in the Ashanika Indigenous Community, Amazonia,
Peru
MINO-EUSEBIO CASTRO (The Ashanika Indigenous Community of
Marankiara, Rio Perene, Amazonia, Peru)
- Intercultural bilingual education: A process that assists in the
development of indigenous libraries in Latin America
CÉSAR AUGUSTO
CASTRO ALIAGA (Lima, Peru)
- Creating a
Library Plan for the Sámi in Sweden
PETER SARRI (Sami Parliament, Jokkmokk, Sweden)
- Indigenous libraries, utopia and reality: proposing an Argentine
model
EDGARDO CIVALLERO (Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba,
Argentina)
- The Indigenous Culture Library project in Argentina - Proyecto de
Biblioteca de Cultura Indígena en la Argentina
JUDITH MARTINEZ CUEVAS
(National University of Luján, Buenos Aires, Argentina)
La session d'après midi se tiendra à la bibliothèque du musée ethnographique de l'Université de Buenos Aires, Argentine
Pour la suite voir les réunions 122 et 126.
114. Maîtrise de l'information
Directives internationales pour des normes sur la maîtrise de l'information - projet en discussion
- International Guidelines for Information Literacy: a draft for
discussion
JESUS LAU (Universidad Veracruzana, Bocal del Rio,
Mexico)
Discussion facilitators:
JESUS CORTES
(Universidad Autonoma de Ciudad Juarez, Ciudad Juarez, Mexico) and JUDY
PEACOCK (Queensland University of Technology, Brisbane, Australia)
115. Bibliothèques mobiles
Utiliser les bibliothèques mobiles pour archiver la formation tout au long de la vie et l'inclusion sociale
- Libraries on wheels: Mobile libraries in Portugal
RUI MANUEL
NEVES (Montijo City Public Library, Montijo, Portugal)
- El uso de Bibliotecas Móviles para apoyar una educación
para toda la vida y conseguir la inclusión social
The use
of Mobile Libraries to support a lifetime education and to obtain the
social inclusion
SUSANA
ELENA FIRPO (Buenos Aires, Argentina)
- 101
things you wanted to know about mobiles, but were afraid to
ask
101 choses que vous aimeriez savoir sur les bibliobus mais
que vous n'osez pas demander
IAN STRINGER (Barnsley Public Library, Barnsley, UK) and RUTH
ORNHOLT (Hordaland County Librarian, Bergen, Norway)
- The Caterpillar Project - delivering books to rural areas in
Africa
JUNE BAATJES (Western Cape Education Department, Cape Town,
South Africa)
116. Présentations industrielles III
- The OCLC Environmental Scan: Pattern Recognition
JOIN JAY JORDAN, President and CEO, and Cathy De Rosa, Vice
President Corporate Marketing, OCLC
12.00-14.00
118. Présentations d'affiches
12.45-13.45
119.Séance plénière II, TS
13.45-15.45
120. Livres rares et manuscripts, TS
Migration et réunification des collections
- The
journey of a chronicle from the New World to the old and back: Martin
de Murua's 'Historia General del Peru' in the Paul Getty
Musuem
L'aventure d'une Chronique du Nouveau Monde : l'Historia
general del Perú de Martín de Murúa du J. Paul Getty Museum (Ludwig Ms.
XIII 16)
Viaje de una crónica del Nuevo Mundo al Viejo y su
regreso: la Historia general del Perú de Martín de Murúa del Museo J.
Paul Getty
BARBARA ANDERSON (Getty Research Institute,
Los Angeles, USA)
- Novum Regestrum, Catálogo colectivo de impresos de los
siglos XVI-XIX en las bibliotecas de Iberoamérica, España y
Portugal
Novum
Regestrum. The Union Catalogue of Printed Books from 15th to 19th
century in Latin American, Spanish and Portuguese
Libraries
Novum Regestrum: Catalogue collectif des impressions des
XVIe-XIXe siècles dans les bibliothèques d'Amérique du Sud, d'Espagne et
du Portugal
MARIA CRISTINA GUILLÉN BERMEJO (Biblioteca Nacional,
Madrid, Spain)
- The
manuscript collections of Europe: a mirror of migration, separation,
and reunification as seen in the Alexander von Humboldt Collection in
Berlin
Les collections de manuscrits européens : le reflet
d'une migration, d'une séparation et d'une réunification tel
qu'observé dans la collection Alexander Von Humboldt de
Berlin
Las Colecciones Europeas de Manuscritos: Un Espejo de la
Migración, Separación y Reunificación, tal como se refleja en la
Colección Alexander von Humboldt de Berlín
JUTTA WEBER
(Staatsbibliothek zu Berlin Preussischer Kulturbesitz, Berlin,
Germany)
- The
World of the Islamic Manuscripts database: a prerequisite for writing
the Muslim history of science with emphasis on Abdul Hossein Haeri's
viewpoints
El mundo de la base de datos de los Manuscritos Islámicos:
un requisito previo para escribir la historia de la ciencia musulmana
con énfasis sobre los puntos de vista de Abdul Hossein
Haeri
EHSANOLLA SHOKROLLAHI (Parliamentary Library of
Iran, Teheran, Iran)
- The
manuscript and the Internet: digital repatriation of cultural
heritage
Manuscrits et Internet: le rapatriement numérique d'un
héritage culturel
El manuscrito y el Internet: la repatriación digital de
legados culturales
IVAN BOSERUP (Det Kongelige
Bibliotek, Copenhagen, Denmark)
121. Division IV - Contrôle bibliographique
Mise à jour des différentes questions et rapport sur la situation en Amérique du Sud
- Bibliography
Section Activities
Section de Bibliographie -Rapport
d'activités
Aktivitäten der Bibliografie-Sektion zur
IFLA
Действия Секции по Библиографии ИФЛА
Actividades de la Sección de Bibliografía de la
IFLA
TALBOTT HUEY (Michigan State University Libraries,
East Lansing, MI USA),
BOHDANA STOKLASOVA (National Library of the
Czech Republic, Prague, Czech Republic) and UNNI KNUTSEN (National
Library of Norway, Oslo, Norway)
- IFLA
Cataloguing Section Activities
Comité permanent de la Section de catalogage de l'IFLA:
Rapport d'activité
Comité Permanente de la Sección de Catalogación de IFLA:
Informe de actividades
GUNILLA JONSSON (National Library
of Sweden, Stockholm, Sweden)
- IME ICC2 Report (Buenos Aires) - IFLA's draft Statement on
International Cataloguing Principles and Work towards an International
Cataloguing Code
BARBARA B. TILLETT (Library of Congress,
Washington, USA)
- IFLA Classification and Indexing Section Activities
MARCIA ZENG
(Kent State University, Kent, USA)
- IFLA Knowledge Management Section Activities
IRENE WORMELL
(Swedish School of Library and Information Science, Boras, Sweden)
- FRANAR Update
GLENN PATTON (OCLC, Dublin, USA)
- UNIMARC News
FERNANDA CAMPOS (National Library of Portugal,
Lisbon, Portugal)
- IFLA-CDNL
Alliance for Bibliographic Standards (ICABS) - a new approach to
international co-operation
RENATE GÖMPEL (Die Deutsche
Bibliothek, Frankfurt am Main, Germany)
- Report on the Classifications Section's Multilingual Thesaurus
Guidelines
GERHARD J.A. RIESTHUIS (Netherlands)
- Demonstration of the Cataloguing Section's MulDiCat - Multilingual
Dictionary of Cataloguing Terms and Concepts
MONIKA MÜNNICH
(University of Heidelberg, Heidelberg, Germany)
- The
state of Bibliographic Control in Latin America
Состояние библиографического учета в Латинской
Америке
El estado del control bibliografico en
Latinoamerica
FELIPE F. MARTINEZ ARELLANO (Universidad
Autonoma de Mexico, Mexico City, Mexico)
122. Bibliothèques pour populations multiculturelles avec Amérique latine et les Caraïbes. 2e partie (10.45 - 18.00)
Du village global au village indigène : le rôle de la bibliothèque pour préserver l'héritage culturel des peuples indigènes
La réunion de l'après midi se tiendra dans la bibliothèque du musée ethnographique de l'Université de Buenos Aires.
123. Histoire des bibliothèques
Le développement de la lecture dans le contexte des bibliothèques
- Historia de la Primera Biblioteca Pública de Cuba: la
Biblioteca de la Sociedad Económica de Amigos del País de la
Habana
(The history of the first public library in Cuba:
the library of the Economic Society of the Friends of the Nation,
Havana)
DANIA VÁZQUEZ MATOS and YOLANDA B. VIDAL FELIPE
(Bibliotecal del Instituto de Literatura y Lingüística de la Habana,
Havana, Cuba)
- Alfabetización en la información y bibliotecas
escolares: una experiencia en la comunidad de
Madrid
MIGUEL ÁNGEL MARZAL, JAVIER CALZADA, JESÚS
COLMENERO and AURORA CUEVAS CERVERÓ (Universidad Carlos III., Madrid,
Spain)
- From the
revolutionary France to the awakening Finland: Desire to read as a
construction in the discourse on public libraries during the 18th and
19th centuries
De la France révolutionnaire à la Finlande en éveil : le
désir de lire comme composante du discours sur les bibliothèques
publiques durant les 18e et 19e siècles
ILKKA MÄKINEN (University of Tampere, Tampere,
Finland)
- La Colina de la Esperanza: Biblioteca E. I. Mohr,
Universidad Adventista del Plata, Entre Ríos
(Arg.)
The
Hill of Hope: E. I. Mohr Library, River Plate University, Entre Ríos
(Arg.)
LILIANA ELENA VELÁZQUEZ (Biblioteca E.I. Mohr,
Entre Ríos, Buenos Aires)
16.00-18.00
124. Construction des bibliothèques et équipement, TS
Développement national et régional et les bibliothèques publiques
- The public library at the core of the Cultural Center of
Fortaleza
MARIA HELENA COSTA and FAUSTO NILO COSTA JÚNIOR (Biblioteca
Publica Menezes Pimentel, Fortaleza, Brazil)
- From the smallest to the biggest library: a fine example of
territory networking in Bretagne, France
MARIANNE BEDEL (Direction
Régionale des Affaires Culturelles de Bretagne, France) and SARA
TOULOUSE (Bibliothèque municipale à vocation régionale de Rennes,
France)
- Biblored, parte de la transformación de
Bogota
SILVIA PRADA FORERO (BiblioRed, Bogotá, Colombia)
- Public
libraries and development planning in Portugal
MARIA JOSÉ MOURA (Instituto Portoguês do Livro e das
Bibliotecas, Portugal)
125. Statistiques et évaluation avec Bibliothèques universitaires
Coût de l'accès à l'information
126. Bibliothèques pour populations multiculturelles et Amérique latine
3e partie (10.45-18.00) Du village global au village indigène : le rôle de la bibliothèque pour préserver l'héritage culturel des peuples indigènes
La réunion de l'après midi se tiendra dans la bibliothèque du musée ethnographique de l'Université de Buenos Aires.
127. Renseignement bibliographique
Boite à outil du bibliothécaire pour le 21e siècle : outils que les bibliothécaires doivent apporter
- La biblioteca pública y su contribución al desarrollo
económico: ¿realidad o sueño imposible?
La bibliothèque publique et sa contribution au
développement économique : réalité ou utopie?
Public
Libraries and their Contribution towards Economic Development: Real or
an impossible Dream?
VANDA
FERREIRA DOS SANTOS (Forestry Library, Rome, Italy)
- ICT
skills for information professionals in developing countries:
perspectives from a study of the electronic information environment in
Nigeria
Les compétences en TIC pour les professionnels de
l'information dans les pays en voie de développement : perspectives
d'une étude de l'environnement de l'information électronique au
Nigeria
Aptitudes en Tecnologías de la Información y las
Telecomunicaciones para los profesionales de la información en los
países en desarrollo: perspectivas de un estudio sobre el entorno de la
información electrónica en Nigeria
LINDA ASHCROFT and
CHRIS WATTS, (School of Business Information Liverpool John Moores
University, Liverpool, UK)
- Community
assessment: An essential part of the Reference Librarian
Toolkit
L'évaluation de la collectivité : une partie essentielle
du coffre d'outils du bibliothécaire de référence
Evaluación de la Comunidad: Parte esencial de las
herramientas del bibliotecario referencista
STEVE HILLER
(University of Washington Libraries, Seattle, USA), JANE SCHILLIE
(University of Miami, Coral Gables, Florida, USA) and JIM SELF
(University of Virginia, Charlottesville, Virginia, USA)
128. Asie et Océanie
Compétence en information pour une société du savoir en Asie et Océanie
- Global and
regional phenomena and their projection on the models of developing
Information Literacy
OLGA L. LAVRIK (State Public Library for
Scientific and Technical Literature, Novosibirsk, Russian Federation)
- Laying
paving stones for a knowledge society: Community Information Literacy
(CIL) and an analysis of barriers to upgrade CIL in rural Sri
Lanka
WATHMANEL SENEVIRATNE (University of Colombo, Colombo,
Sri Lanka)
- Information
literacy mission in digital environment: a prospects and plans for
developing society in India
SUDHIR KUMAR, SUBHAJIT CHOUDHURY
(Vikram University, Ujjain, Madhya Pradesh, India) and LEENA SHAH
(Govt. College Mehidpur, Distt. Ujjain, Madhay Pradesh, India)
- Serious
challenge, historic opportunity: Information Literacy education in
China
ZHANG HONGXIA (Hainan University Library, Haiku, China)
- Information
literacy activities that meet changes in Iranian society
Les activités de l'instruction de l'information adéquates
aux changements de la société iranienne
ZOREH
MIRHOSSEINI (Islamic Azad University-Tehran North Branch Department of
Library and Information Science Tehran, Iran)
- The
development of the information literacy skills curriculum in the
Sultanate of Oman
MAY E. MOORE (Ministry of Education, Oman)
128a Formation des responsables (sur Invitation)
Deux sessions d'une heure. Tous les responsables de l'IFLA doivent assister à une de ces 2 réunions.
Soirée culturelle
Jeudi 26 août 2004
Réunion des partenaires industriels le matin
Exposition toute la journée
8.30-10.30
129. Bibliothèques pour aveugles et bibliothèques pour public défavorisé TS. 1ère partie (08.30-12.45)
La balance entre le copyright et les licences : accès à l'information pour les handicapés de l'imprimé
- Opening remarks
WINSTON TABB, Chair IFLA Copyright and Legal
Matters (Johns Hopkins University, USA)
- Copyright
protection as access barrier for people who read differently: the case
for an international approach
[Texte en html]
JOHAN ROOS (South African Library
for the Blind, South Africa)
- Copyright:
How can barriers to access be removed? An action plan for the removal of
some copyright barriers that prevent equitable access to information by
people with print disabilities
[Texte html]
STEPHEN KING (Royal National Institute of the Blind, UK) and HELEN BRAZIER (National Library for the Blind, UK)
- Towards the
ideal: steps to improved access
[Texte html]
Hacia un Ideal: Pasos para mejorar el
acceso
VICTORIA OWEN (CNIB Library for the Blind,
Toronto, Canada)
- Copyright
exceptions for the visually impaired: international
perspective
[Texte html]
Excepciones de derecho de autor para los discapacitados
visuales Perspectiva Internacional
GEIDY LUNG (Copyright Law Division, WIPO)
- Perspectives from publishers and users in South America
ANA
MARIA CABANELLAS DE LAS CUEVAS (Cámara Argentina del Libro, and
Vice-President of IPA)
- The Tiflolibros model: International cooperation for delivery of
digital books to blind people
PABLO LECUONA (Tiflolibros,
Argenita)
- Questions et réponses
Présidente : HELEN BRAZIER (National
Library for the Blind,
UK)
Présidente :
BEATRICE CHRISTENSEN SKÖLD,
Acting Chair, IFLA/Libraries for the Blind Section (TPB, Sweden)
Pour la suite voir la réunion 134..
130. Bibliographie TS
État des bibliographies nationales en Amérique latine
131. Bibliothèques publiques et Statistiques et évaluation
Utiliser les statistiques pour satisfaire les besoins du public des bibliothèques publiques
- Recent
developments in the application of statistics, standards and
performance indicators in public libraries in England
Développements récents dans les domaines de la
statistique, de la normalisation et de l'évaluation de la performance
au niveau des bibliothèques publiques du Royaume-Uni
Progresos recientes en el uso de la estadística,
estándares y indicadores de rendimiento en las bibliotecas públicas en
Inglaterra
DAVID FUEGI (MDR Partners, Colchester, UK)
- Development
of Québec public libraries: Profile of the standardization process at
Montreal Public libraries System
Développements récents au Québec dans les domaines de la
normalisation et de l'évaluation de la performance des bibliothèques
publiques
PIERRE MEUNIER (Montreal Public Library, Montreal, Canada)
- De como las estadísticas y los indicadores ayudan a
mejorar las bibliotecas: el caso de la Red de Bibliotecas Municipales
de la Provincia de Barcelona
How
statistics and indicators can help improve the libraries: the case of
the libraries network of the province of Barcelona
Comment les statistiques et les indicateurs aident à
améliorer les bibliothèques : le cas du réseau de bibliothèques
municipales de la province de Barcelone
TONI FELIU
and JORDI PERMANYER (Servei de Biblioteca, Diputació de Barcelona,
Barcelona, Spain)
- Together
we shape better libraries. The Swedish Quality Handbook
Project
Ensemble, améliorons la qualité de nos bibliothèques: le
Swedish Quality Handbook Project
CHRISTINA JONSSON ADRIAL (Royal Library of Sweden,
Stockholm, Sweden) and JOHAN EDGREN (Public library of Hisingen,
Gothenburg, Sweden)
- Los no usuarios: ¿cómo llegar a ellos en nuestras
comunidades?
The
Never People: reaching out to non-users in our communities
Les non-usagers: comment les
atteindre?
ANALÍA CAÑIBANO and PATRICIA BARGERO (Public Library 'Domingo F. Sarmiento', Buenos Aires, Argentina)
132. Réunion de réflexion du président - élu. 1ère partie (08.30-12.45)
Pour la suite voir la réunion 137.
09.00-16.30
133. Éducation et formation
Hors site : Universidad de Buenos Aires
Le défi de la formation aux sciences de l'information et des bibliothèques dans les pays en développement
- Cooperación regional en educación y entrenamiento
bibliotecológico: fortalezas y retos
Regional
cooperation for library science education: strength and
weakness
ELSA MARGARITA RAMIREZ LEYVA (Universidad Nacional
Autónoma de Mexico, Mexico City, Mexico)
- Opportunities
and challenges of regional cooperation in library education in the
developing world
Oportunidades y retos de la cooperación regional en la
educación bibliotecaria en los países en vías de
desarrollo
ISAAC M.N. KIGONGO-BUKENYA (East African
School of Library and Information Science, Kampala, Uganda)
- The
challenges and opportunities of regional cooperation in LIS education
in East Asia
Les défis et avantages de la coopération régionale dans
l'enseignement de la bibliothéconomie et des sciences de l'information
en Asie de l'Est
Retos y oportunidades de la cooperación regional en la
educación en Biblioteconomía y Documentación en Asia del
Este
CHIH-FENG P. LIN (Shih-Hsin University, Taipei,
Taiwan)
- Library
and information science curriculum for the developing
countries
Plan de estudios en biblioteconomía y documentación en
los países en vías de desarrollo
C.R. KARISIDDAPPA
(Kartanak University, Dharwad, India)
- La enseñanza de la Bibliotecología, Documentación y
Ciencias de la Información en Latinoamérica
LIS
education curriculum in Latin America
ALICE MIRANDA ARGUEDAS
(National University of Costa Rica, Costa Rica)
- Behind
the curriculum of library and information studies: a model for
didactical reflections
Más allá de los planes de estudios de Biblioteconomía y
Documentación - Modelos para una reflexión didáctica de los planes de
estudios
Derrière le curriculum des études de bibliothéconomie et
de la science de l'information - des modèles pour des considérations
didactiques sur un curriculum
LEIF LORRING (Royal School of Library and
Information Science, Copenhagen, Denmark)
10.45-12.45
134. Bibliothèques pour aveugles et Bibliothèques pour public désavantagé TS. 2e partie (08.30-12.45)
La balance entre le copyright et les licences : accès à l'information pour les handicapés de l'imprimé
Pour le programme voir réunion 129
135. Amérique latine et les Caraïbes TS
Les bibliothèques améliorent-elles la qualité de la vie ?
- La contribución de la Unesco al acceso a la información en
los países del MERCOSUR
CLAUDIO MENEZES (Unesco, Oficina
Regional para América Latina, Montevideo, Uruguay)
- Libros para construir
Books
to build
PAULA CADENAS (Banco del Libro, Caracas, Venezuela)
- Popular
music collections in academia: how do they improve the quality of
life?
ELIZABETH WATSON (Learning Resource Centre, The
University of the West Indies, Bridgetown, Barbados)
- La lectura y las bibliotecas mejoran la clidad de
vida
(Reading and libraies improving the quality of
life)
La lecture et les bibliothèques améliorent la qualité de
vie
ADOLFO RODRIGUEZ GALLARDO (Universidad Autónoma de
México, Mexico, D.F., México)
- Programa de commutación bibliográfica
COMUT
Program
of bibliographic commutation COMUT
RICARDO RODRÍGUEZ (Instituto
Brasileiro de Informaçao em Ciència e Tecnología, Brasilia, D.F.,
Brasil)
136. UNIMARC
L'état des collections comme outil de contrôle bibliographique
137. Réunion de réflexion du président - élu. 2e partie (08.30-12.45)
Pour le programme voir réunion 132.
138. Situation des femmes
Les femmes, les bibliothèques et le développement économique
- Libraries
as a source of relevant information to support and enhance economic
development for women
Las bibliotecas como recurso para acrecentar y apoyar el
desarrollo económico para la mujer
AGNES ADJABENG
(Environmental Protection Agency, Ghana)
- Popular
Libraries: a space with "a Social Mission"
Las
bibliotecas populares: Un mision social
DIANE ASTOBIZA
(Escuela Media n. 10, Argentina)
- Las bibliotecas para mujeres y las demandas del
desarollo económico y social: un enfoque de género
Libraries
for women and the requirements of economic and social development: a
gender focus
BEATRIZ CASA TIRAO (Universidad Nacional Autónoma
de Mexico, Mexico City, Mexico)
- The
role of traditional libraries in the skills acquisition of
underrepresented women
Le rôle des bibliothèques traditionnelles dans
l'acquisition de compétences des femmes
sous-représentées
El papel de las bibliotecas tradicionales en la
adquisición de habilidades de las mujeres con baja
representación
YOLANDA MALONEY and SOLEDAD ALFARO
(University of Colorado, Boulder, USA)
- Women's
information needs for economic development
Les besoins d'information des femmes pour assurer le
développement économique
Las necesidades de información para el desarrollo
económico de la mujer
OLUFUNMILOLA OLORUNDA (E. Latunde
Odeku Medical Library, College of Medicine, University of Ibadan,
Ibadan, Nigeria)
- Libraries,
information and resource centres as a tool for women and economic
development in Nigeria
Les bibliothèques et centres de documentation comme outils
pour les femmes et le développement économique du
Nigéria
Bibliotecas, información y centros de recursos como
herramienta para el desarrollo económico de la mujer en
Nigeria
ADETOUN A. OYELUDE (Kenneth Dike Library,
University of Ibadan, Nigeria), ROSELYN E. SUBAIR and ADEWUMI C.O.
BOLAJOKO (National Archives of Nigeria Library, Ibadan Zonal Office,
Ibadan, Nigeria)
139. Théorie et recherche
Outils de recherche pour la bibliothéconomie
12.45-13.45
140. Séance plénière IV TS
13.45-15.45
141. Information gouvernementale et publications officelles TS
Boîte à outils de l'information sociale : le rôle de l'information gouvernementale dans l'éducation et le développement
- French Commission for access to official publications (CADA /
Commision d'Access aux Documents Administratifs)
CLAUDE LECRUBIER
(Bibliotheque administrative de la Ville de Paris, Paris, France)
- The
National Agricultural Library - providing tools for education and
development in agriculture
Национальная Сельскохозяйственная Библиотека - Обеспечение
Инструментарием Для Образования и Развития в Сельском
Хозяйстве
YVETTE ALONSO (National Agricultural Library,
Beltsville, USA)
- The
Global Legal Information Network: fostering civic education and the rule
of law
Всемирная сеть юридической информации: содействие
гражданскому образованию и принципам главенства
права;
RUBENS MEDINA, JANICE HYDE and GRACIELA
RODRIGUEZ-FERRAND (Library of Congress, Washington, USA)
- Instituto de Información Científica y Tecnológica: 40 años
potenciando desarrollo social mediante servicios de
información
EDUARDO OROZCO SILVA (Instituto de Información
Científica y Technológica, Habana, Cuba)
- Iran's
national ICT education plan: an overview of the possibilities, problems
and the programs
Иранский Национальный План По Образованию В Области
Информационно-Коммуникационных Технологий: Обзор Возможностей, Задач И
Программ
KAYVAN KOUSHA (PhD Student, University of Iran,
Teheran, Iran) MAHSHID ABDOLI (National Library of Iran, Teheran, Iran)
- The
U.S. National Preservation Strategy: Challenges and
Opportunities
La stratégie nationale de conservation préventive aux
Etats-Unis: défis et perspectives
Национальная Стратегия США по сохранности информации:
задачи и возможности
(La Estrategia Nacional de
Preservación de EE.UU.: Desafíos y Oportunidades)
LAURA E. CAMPBELL
(Associate Library for Strategic Initiatives, Library of Congress,
Washington, DC USA)
142. Bibliothèques de sciences sociales et division VIII - Activités régionales TS. 1ère partie (13.45-18.00)
Changer les rôles des ONG dans la création, la validation et la dissemination de l'information dans les pays en développement
143. Faire le point sur WSIS
144. Bibliothèques scolaires et centres de ressources et bibliothèques pour enfants et jeunes adultes. 1ère partie (13.45-18.00)
Renforcer la lecture des bébés aux adolescents
145. Classification et indexation
Installation et adaptation des outils pour l'accès sujet aux besoins locaux
16.00-18.00
146. Gestion des associations de bibliothécaires TS
Se faire l'avocat des bibliothèques - le rôle de l'IFLA et des associations nationales
- Promoting Libraries for Politicians as a Politician.
MIRJA
RYYNÄNEN (Finland)
- An example of global lobbying for libraries: World Summit on the
Information Society in Geneva 2003
WINNIE VITZANSKY (Danish Library
Association, Copenhagen, Denmark)
- The role of IFLA in the host country: Switzerland
KAY RASEROKA,
IFLA President (Gaborone, Botswana) and DANIELLE MINCIO (Swiss Library
Association, Geneva, Switzerland)
- The Role of National Library Associations
ALICIA OCASO (Uruguayan
Library Association, Montevideo, Uruguay), PENSRI GUAYSUWAN (Thai
Library Association, Bangkok, Thailand), SINIKKA SIPILÄ (Finnish Library
Association, Helsinki, Finland) and WINNI VITZANSKY (Danish Library
Association, Copenhagen, Denmark)
147. Bibliothèques de sciences sociales et Division VIII - Activitées régionales TS. 2e partie (13.45-18.00)
Changer le rôle des ONG dans la création, la validation et la dissémination de l'information dans les pays en développement
Voir le programme à la réunion 142.
148. Alliance pour les normes bibliographiques IFLA/CDNL
La nouvelle alliance IFLA-CDNL pour les normees bibliographiques - ombrelle pour les activités diverses : stratégies et moyens pour améliorer la coordination internationale
- ICABS - A
new approach to international co-operation
ICABS - eine neue Herangehensweise an die internationale
Zusammenarbeit
ICABS - una nueva forma de la colaboración
internacional
RENATE GÖMPEL (Die Deutsche Bibliothek,
Frankfurt am Main, Germany)
- Review of
the British Library support for the activities of the IFLA-CDNL
Alliance for Bibliographic Standards 2003-2004
Le soutien apporté par la British Library aux activités
de l'Alliance IFLA-CDNL pour les normes bibliographiques (ICABS),
2003-2004
Überblick über den Beitrag der British Library zu den
Aktivitäten der IFLA-CDNL Alliance for Bibliographic
Standards, 2003-2004
Análisis de la participación de la British Library en
las actividades de apoyo a la Alianza IFLA-CDNL para Normas
Bibliográficas (ICABS), 2003-2004
CAROLINE BRAZIER (The
British Library, Boston Spa, UK)
- UNIMARC:
Strategies and activities
Unimarc: Stratégies et réalisations
UNIMARC: Strategien und Aktivitäten
UNIMARC: Estrategias y
actividades
FERNANDA M. CAMPOS (National Library of
Portugal, Lisbon, Portugal)
- Metadata,
Protocol, and Identifier Activities: Library of Congress IFLA/CDNL
Alliance for Bibliographic Standards Report, 2004, Buenos
Aires
Aktivitäten zu Metadaten, Protokoll und Identifiers: der
ICABS-Bericht der Library of Congress
Metadatos, Protocolo y Actividades de Identificación:
Alianza Biblioteca del Congreso IFLA/CDNL para el Reporte de
Estándares Bibliográficos, 2004, Buenos Aires
SALLY
McCALLUM (Library of Congress, Washington, USA)
- An
exploration of strategies and recent developments in digital
preservation: outline of an international inquiry by the
Koninklijke Bibliotheek
Une exploration des stratégies et des développements
récents dans le domaine de la préservation numérique: un aperçu d'une
enquête internationale menée par la Koninklijke
Bibliotheek
Untersuchung von Strategien und aktuellen Entwicklungen
bei der digitalen Langzeiterhaltung: Überblick über eine
internationale Untersuchung durch die Koninklijke
Bibliotheek
Análisis de las estrategias y novedades en la
preservación digital: esbozo de una investigación internacional de la
Koninklijke Bibliotheek
HILDE VAN WIJNGAARDEN
(Koninklijke Bibliotheek, The Hague, Netherlands)
- Collecting
and managing web resources for long-term access: web harvesting and
guidelines to support preservation (ICABS Actions 3.3 and
3.4)
Collecter et gérer les ressources Internet pour un accès
pérenne: moissonnage et directives pour l'aide à la conservation
(Actions de l'ICABS 3.3 et 3.4)
Sammlung und Verwaltung von Web-Ressourcen für den
Langzeit-Zugriff: Web-Harvesting und Richtlinien für die Erhaltung
(ICABS actions 3.3 und 3.4)
Coleccionar y gestionar recursos web para su acceso a
largo plazo: recolección web y directrices para apoyar la preservación
(Acciones 3.3 y 3.4 de ICABS)
PAM GATENBY (National
Library of Australia, Canberra, Australia)
149. Revues de bibliothéconomie et d'information
Journaux de bibliothéconomie pour la formation continue
- Latin
American journals in library and information science
Las revistas de bibliotecología y ciencias de la
información en América Latina
RUBÉN URBIZAGÁSTEGUI
ALVARADO (University of California, Riverside, USA)
- LIS
journals as a source of evidence for evidence-based practice: the case
of School Libraries Worldwide
L. ANNE CLYDE (University of
Iceland, Reykjavik, Iceland) and DIANNE OBERG (University of Alberta,
Alberta, Canada)
- Información, cultura y sociedad: una contribución al
alfabetismo profesional en la Argentina
Información,
cultura y sociedad: a contribution to the professional literacy in
Argentina
SUSANA ROMANOS DE TIRATEL, ALEJANDRO E. PARADA, PEDRO
FALCATO and GRACIELA M. GIUNTI (Universidad de Buenos Aires & CIME
división CID Instituto Nacional de Tecnología Industrial, Buenos
Aires, Argentina)
- Citations
and links as a measure of effectiveness of online LIS
journals
(Citas y links como una medida de efectividad de
revistas de LIS online)
ALASTAIR G. SMITH (Victoria University of
Wellington, Wellington, New Zealand)
- LIS
Journal usage in masters' dissertations: experiences at the University
of Wales Aberystwyth
Uso de las revistas de bilioteconomia y documentación
(LIS ) en los proyectos finales de las maestrías
LUCY A.
TEDD (University of Wales Aberystwyth, Aberystwyth, UK)
- Library and
information science journal as a tool for continuing professional
development in Malaysia: a bibliometric study
AHMAD BAKERI ABU
BAKAR (Kulliyyah of Information and Communication Technology,
International Islamic University, Malaysia)
150. Bibliothèques scolaires et centres de ressources avec bibliothèques pour enfants et jeunes adultes. 2e partie (13.45-18.00)
Renforcer la lecture des bébés aux adolescents
Voir le programme à la réunion 144.
151. Réunion du comité du CLM (sur invitation)
Soirée : réception dans les consulats.
Vendredi 27 août 2004
08.30-10.30
152. Lecture TS
Bibliothèques, langue et littérature : relier les continents par la lecture, programmes de promotion
153. Libre accès à l'information et liberté d'expression (FAIFE) 1ère partie TS (08.30 - 12.45)
Les bibliothèques contre l'illétrisme tout au long de la vie : moyen de renforcer l'accès illimité à l'information dans les pays en développement
154. @ votre bibliothèque
Campagne pour les bibliothèques mondiales/La
Campaña para las Bibliotecas del Mundo
Mise à jour de @ votre bibliothèque : activités pour promouvoir les bibliothèques dans le monde
- Mexico's national campaign efforts - Los esfuerzos de la campaña
nacional de México
SAUL ARMENDAREZ SANCHEZ (Asociación Mexicana de
Bibliotecarios, A.C.)
- Brazil's promotional activities - Actividades promocionales de
Brasil
MÁRCIA ROSETTO (Federation of Library Associations,
Information Scientists and Institutions)
155. Technologie de l'information
Authentication et autorisation pour une e-bibliothèque multidomaine. .
- Facilitate
access to e-resources with Eduserv Athens
Faciliter l'accès aux ressources électroniques grâce a
Athènes d'Eduserv
Facilitar el acceso a recursos electrónicos con Eduserv
Athens
LYN NORRIS (Eduserv, London, UK)
- Shibboleth:
an open-source solution to resource sharing
Shibboleth: système open source de partage de
ressources
Shibboleth: Una solución de Código Libre para compartir
recursos
MARIANNE AFIFI (University of Southern
California, Los Angeles, USA)
- Nace una estrella: la Biblioteca Electrónica de Ciencia y
Technologia
A star
is born: the science and technology electronic library
ALEJANDRA
CHAVEZ FLORES (Comisión Nacional de Energia Atómica, Buenos Aires,
Argentina), NORA FASANO (Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires,
Argentina), CECILIA MABRAGANA (Consejo Nacional de Investigaciones
Cientificas y Técnicas, Centro Argentino de Información Científica y
Tecnológica, Buenos Aires, Argentina) and MERCEDES PORTUGAL (Secretaría
de Ciencia, Tecnología e Innivación Productiva, Buenos Aires, Argentina)
156. Les bibliothèques publiques et le processus démocratique. Réunion pour un groupe de travail possible.
Discusion sur la façon dont les bibliothèques peuvent influencer le processus démocratique. Responsable : Mary Shermann (Pioneer Library system, Norman, USA.
157. Groupe de discussion sur le E-apprentissage
Perspectives sur la contribution du e-apprentissage à la formation professionnelle et au développement des bibliothèques
Les formateurs en sciences de l'information présenteront des perspectives de l'e-formation dans la formation professionnelle continue et le développement de ces sciences et ses implications dans les bibliothèques, y compris :
10.45 - 12.45
158. Afrique TS
Les bibliothèques et l'illétrisme : information, lecture, tradition orale
159. Libre accès à l'information et liberté d'expression (FAIFE). TS. 2e partie (08.30-12.45)
Les bibliothèques contre l'illétrisme tout au long de la vie : moyen de renforcer l'accès illimité à l'information dans les pays en développement . Voir le programme à la réunion 153.
160. Gestion des associations de bibliothèques
Promouvoir les bibliothèques
- Everyone needs to be a library advocate
CAROL BREY-CASIANO (El
Paso Public Library, El Paso, Texas, USA)
- How to train others to be library advocates
HELEN LADRON DE
GUEVARA (University of Guadalajara CUCEA, Guadalajara, Mexico)
161. Reading
Explorer l'étendue, la méthodologie et le contenu d'un projet de recherche international sur le développement de la lecture et les programmes de promotion de la lecture
Sur invitation, veuillez contacter : Gwynneth Evans
162. Compétence en information et Amérique latine et les Caraïbes
Compétence en information pour la formation tout au long de la vie. Installer des programmes et les conséquences pour les formateurs
163. Groupe de discussion des bibliothèques de droit
Argentine et Brésil : développements légaux récents : coopération internationale des bibliothécaires de droit
- The new Brazilian civil code
DÉBORA GOZZO (Sao Paolo, Brazil)
- Mercosur
TEODORA ZAMUDIO (Buenos Aires, Argentina
- The international cooperation of law librarians - where to from
here?
HOLGER KNUDSEN (Hamburg, Germany)
12.45 - 13.45
164. Séance plénière V TS
14.00 - 15.50
165. Séance de clôture TS
16.00-18.00
166. Assemblée générale II TS
Samedi 28 août 2004
Les réunions suivantes des comités permanents sont des réunions de travail de ces comités. Elles peuvent accepter des observateurs avec la permission du président, généralement accordée. Cette présence est un bon moyen d'apprendre le travail de la section et peut conduire à une implication plus grande
08.30-11.20
167. CP II Bibliothèques publiques
168. CP II Bibliothèques d'art
169. CP II Bibliographie
170. CP II Généalogie et histoire locale
171. CP II Classification et indexation
172. CP II Fourniture du document et prêt inter
173. II Éducation et formation
174. CP II Information gouvernementale et publications officielles
175. CP II Technologie de l'information
176. CP II Audiovisuel et multimédia
177. CP II Renseignement bibliographique
178. CP II Bibliothèques pour enfants et jeunes adultes
179. CP II Bibliothèques pour personnes défavorisées
180. CP II Bibliothèques pour populations multiculturelles
181. CP II Lecture
182. CP II Construction de bibliothèques et équipement
11.30-14.20
183. CP II Bibliothèques universitaires et autres bibliothèques de recherche
184. CP II Acquisition et développement des collections
185. CP II Catalogage
186. CP II Bibliothèques gouvernementales
187.CP II Bibliothèques pour aveugles
188. CP II Gestion du savoir
189. CP II Théorie et recherche
190. CP II Gestion et marketing
191. CP II Bibliothèques de sciences sociales
192. CP II Préservation et conservation
193. CP II Livres rares et manuscrits
194. CP II Bibliothèques scolaires et centres de ressources
195. Comité du FAIFE
196. CP II Bibliothèques médicales et biologiques
197. CP II Bibliothèques scientifiques et de technologie
198. CP II Publications en série.
14.30-17.20
199. CP II Bibliothèques nationales
200. CP II Bibliothèques de géographies et cartothèques
201. CP II Gestion des associations de bibliothécaires
202. CP II Histoire des bibliothèques
203. CP II Bibliothèques mobiles
204. CP II Journaux
205. CP II Développement professionnel continu et formation sur le tas
206. CP II Compétence en information
207. CP II Situation des femmes
208. CP II Revues bibliothéconomiques et d'information
209. CP II Bibliothèques et services de recherche pour les parlements
210. CP II Bibliothèques métropolitaines
211. CP. II Asie et Océanie
212. CP II Statistiques et évaluation
213. Amérique latine et les Caraïbes
17.45-18.45
214. BC II Bibliothèques générales de recherche (Div I)
215. BC II Bibliothèques spécialisées (Div II)
216. BC II Bibliothèques publiques (Div III)
217. BC II Contrôle bibliographique (Div IV)
218. BC II Collections et services (Div V)
219. BC II Gestion et technologie (Div VI)
220. BC II Éducation et recherche (Div VII)
221. BC II Activités régionales (Div VIII)
17.45-19.45
222. Comité directeur du FAIFE.
Les bureaux de coordination ci-dessus (BC) sont les réunions de travail des divisions de la Fédération. Ils sont réservés aux membres de ces bureaux.
Dernière révision : 6 décembre 2004 |
|
Copyright ©
International Federation of Library Associations and Institutions www.ifla.org |